Mappning

Vi mappar de flesta förekommande styrsystemen. En mappning görs för att justera mjukvaran i styrsystemet (sprutet) för att det skall anpassas efter motorns mekaniska förutsättningar. Genom att kontinuerligt mäta effekt, vridmoment, varvtal, lambdavärde, avgastemp m.m. anpassas luft/bränsleblandning, tändläge, laddtryck osv. för att uppnå önskad effekt och karaktär.

9626f8ed49-DSC_0623 - Kopia

Tillvägagångssätt
Aktuell bil körs upp i dynon och spänns fast. Fastspänningen görs med en typ av spännband som fästs i axeln, länkarmar eller andra lämpliga punkter i bilens chassi. Till en början justeras tomgång och gaspådragsberikning för att få en bra grund att utgå ifrån. Bilen kör i första hand på en hög växel med 1:1 i utväxling (oftast 4:an eller 5:an) för att få en så liten effektförlust/belastning som möjligt genom växellådan. Sedan jobbar man sig upp igenom motorns register för att sedan nå motorns önskade maxvarvtal. Arbetet forsätter sedan med att man successivt ökar gaspådraget/laddtrycket i små etapper tills man når fullgas/det maximala laddtrycket man tänkt sig. Vid mappning av gatbilar gör vi som regel den sista körningen på vägen för att justera landsvägsförbrukningen och ev. lambdakompensering.
9583ce757f-DSC_0910 - Kopia